PENCHAK SILAT


PENCHAK SILAT este o disciplina martiala extrem de putin cunoscuta in Europa si in general in afara arhipelagului Indo-Malaiesian . Ea si-a pastrat caracterul profund militar si razboinic pina in zilele noastre. Putini dintre maestrii din Indonezia si Malayezia au acceptat sa isi faca cunoscuta arta oamenilor albi, mai ales dupa ce aceste popoare au fost cotropite si subjugate mai demult de catre japonezi si mai recent de catre olandezi. De curind maestrii malaiezieni si indonezieni au inceput sa calatoreasca in Europa si America pentru a face cunoscuta cultura tarii lor si prin intermediul artei lor martiale devenita nationala - PENCHAK SILAT . Unul dintre acestia este Maestrul TUAN RABAN, 7 Dan PENCHAK SILAT, care a fost insarcinat de guvernul indonezian de a face cunoscuta lumii aceasta cultura atit de proprie a tarii sale prin intermediul artelor martiale. Sa incepem prin a explica semnificatiile termenului de PENCHAK SILAT . Sint de fapt 2 cuvinte cu aceeasi semnificatie, aceea de "lupta" ; primul este in dialectul populatiilor din Java, iar celalalt este mai des folosit de populatiile din Indonezia, Malaiezia, Singapore...Termenii au inceput sa fie folositi impreuna odata cu fondarea in 1948 a unei organizatii nationale de pastrarea acestui stil de lupta ca parte integranta a culturii indo-malayeziene. Aceasta organizatie se numeste Indonesian Penchak Silat Association - IPSI ( Ikatan Penchak Silat - metoda nationala de lupta indoneziana ) PENCHAK SILAT este una din cele mai vechi metode elaborate de lupta cu mina goala sau cu arme, existind dovezi in acest sens de peste 3000 de ani. De-a lungul timpului, SILAT a cunoscut , ca si intreaga cultura indo-malayeziana 3 influente extrem de puternice, vizibile si azi :

-civilizatia hindusa

-civilizatia budista

-civilizatia musulmana

Ca si cultura, si artele martiale au resimtit puternic aceste influente, toate stilurile de SILAT pastrind puternice radacini spirituale in formele ezoterice ale celor 3 traditii mai sus amintite.Oricum, trebuie subliniat ca in ciuda aparentelor, a practica PENCHAK SILAT sau orice arta martiala nu implica deloc schimbarea credintelor religioase . In Indonezia exista chiar o lege numita " Panscalla " care stipuleaza ca sunt considerati "credinciosi" toti cei care cred in "ceva" ( acel ceva putind fi Vishnu , Shiva , Buddha, Allah, Isus sau chiar o piatra din virful unui munte !) Tehnicile de SILAT au fost dezvoltate si perfectionate de membrii triburilor din arhipelagul indo-malaiezian ( Java , Sumatra , Malaiezia, Singapore, Brunei) ca metode de lupta si supravietuire atit in jungla cit si in bataliile dintre triburile rivale, care pe vremuri practicau canibalismul . ( Tribul Dayak, de exemplu este unul din ultimele care a abolit canibalismul , in urma cu doar 20 - 30 de ani ) De fapt se spune ca PENCHAK SILAT a fost dezvoltat mai ales de niste calugari indieni ce au perfectionat si rafinat in secolele 3 - 4 , metodele tribale de lupta deja existente. A aparut astfel o prima forma de arta martiala cu caracter secret numita SABDA PANDITA Penchak Silat practicata in cercuri restrinse .Prin meditatii , lungi perioade de izolare si tehnici de respiratie (IHAN ) practicantii ajungeau la o stapinire uluitoare a energiei interne, numita ILMU , si puteau face lucruri incredibile, aparent paranormale.

 

Dupa acel sistem atit martial cit si spiritual pus la punct de acei pustnici Sabda pandita , de-a lungul timpului au aparut forme specifice de PENCHAK SILAT aproape la fiecare trib sau in fiecare regiune sau in fiecare arhipelagul indo-malayezian. Exista multe similaritati dar si multe lucruri specifice. Astfel in prezent sint atestate in mod oficial peste 300 de stiluri de PENCHAK SILAT , din care peste 150 doar in Indonezia si 14 stiluri majore in Malayezia ! In prezent, in Malayezia, din totalul de aprox. 18 milioane de locuitori, peste 1 milion sunt practicanti oficial legitimati de PENCHAK SILAT !

Vom prezenta in continuare, pe scurt , citeva din cele mai raspindite stiluri de PENCHAK SILAT :

 

<SENI GAYUNG FATANI - stil dur si extrem de puternic, raspindit in Malayezia si a carui istorie si evolutie este strins legata de cea a boxului thailandez

HARIMAU - stilul tigrului - miscarile sunt inspirate de deplasarile si strategia de atac si lupta ale tigrului

CHIKALONG - stilul liliacului ( miscarile imita oarecum bataia de aripi a liliacului, dar acest animal are in regiune o semnificatie mistica si sacra )

RAJA NAGA - stilul cobrei - la fel animal cu o deosebita semnificatie in Asia, in general

KELANTAN - stil asemanator cu jujutsu japonez , cu accent puternic pus pe prize si proiectii

MEDAN - stil din malayezia unde accentul este pus pe lupta cu arme

SETIA HATI TERATE - aceasta denumire a fost data in dupa denumirea unei plante specifice din zona care in ciuda frumusetii ei deosebite si a gingasiei ei, este extrem de otravitoare.

Exact la fel miscarile practicantilor de SILAT sunt extrem de frumoase, uneori acrobatice si spectaculoase, dar in egala masura, extrem de periculoase si mortale. Alte stiluri mai cunoscute ar fi Bakti Negara, Kuntao, Chekak, Lintan , Serak, Turelak, si multe altele .

Aproximativ toate stilurile au o structura similara in ceea ce priveste partea tehnica ; este vorba de 4 parti fundamentale si anume : 

1. LANGKAH - arta deplasarilor , un fel de kata in care accentul este pus pe deplasari

2. JURUS - tehnici formale impotriva unuia sau mai multi adersari imaginari, gen kata sau taolu

3. SAMBUT - tehnici aplicate, cu unul sau mai multi adversari , cu si fara arme .

4 ILMU - tehnici ezoterice , de dezvoltarea energiei interne , ritualuri si rudimente ale samanismului oriental primitv, invocatii , etc.

In prezent toate stilurile de PENCHAK SILAT au mai multe maniere de abordare , mai multe parti care le compun :

ILMU BANTIN - este partea teoretica, istorica a stilului si are in vedere toate aspectele mentale , spirituale, energetice , ezoterice ale stilului.

OLEA RAGA - este acea parte sportiva din PENCHAK SILAT, in care tehnicile au fost reduse la cele care pot doar puncta intr-o competitie fara a ucide partenerul.

BELA DIRI - este partea traditionala din PENCHAK SILAT ce cuprinde toate tehnicile de care vorbeam anterior; aceasta este forma martiala, de supravietuire cu lovituri precise pe puncte vitale, cavitati, zone sensibile.

SENI - este partea artistica absolut necesara : muzica traditionala se imbina cu dansuri rituale, cu unele kata ce se executa si pe muzica si pe linga impresia artistica, in acest fel se incep tehnicile executate in transe in care practicantul nu mai simte durerea, poate depasi limitele impuse de corpul fizic .

 

Acestea sunt pe scurt cele mai populare teorii despre Penchak Silat, fiind practic imposibil de a prezenta, cel putin in mare, principii si elemente din istoria si traditia acestei extrem de complexe arte martiale.